Budowa drogi nr 687z Juszkowego Grodu do Zwodzieckich – opowiedzieli się na konferencji prasowej marszałek Artur Kosicki, wicemarszałek Marek Olbryś, członek zarządu Marek Malinowski i Mariusz Nahajewski dyrektor Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. Artur Kosicki poinformował, że dotacje z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej w ramach naboru ,, Infrastruktura drogowa ” otrzymało dziewięć projektów z pięciu województw, w tym dwa z Podlaskiego.
Powyższa inicjatywa powinna zadowolić mieszkańców Bagniuk i Bondar – gdyż cały obecny ruch samochodów ciężarowych i osobowych zostanie skierowany na nową drogę. Pamiętamy przecież jakie były i są problemy. Postawienie znaków drogowych ograniczających prędkość nie spowodowało, że ubyło pojazdów.
W celu pogłębienia wyżej wymienionej inwestycji i osób, które przyczyniły się do realizacji tego zagadnienia przedstawiam informacje dot. dofinansowania z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej w ramach naboru ,, infrastruktura drogowa “
Do dofinansowania w ramach ww. naboru wybrano dwa projekty realizowane przez Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich; łącznie kwota uzyskanych dotacji to 507,56 mln zł • projekty uzyskały wysokie 2 i 5 miejsce w konkursie uzyskując 26 i 21 pkt.; • okres realizacji projektów: 03.2024-06.2026; • dotacje otrzymało ogółem 9 projektów z 5 województw; • łączna kwota dofinansowania wszystkich projektów to prawie 2,375 mld zł; Pierwszy projekt projekt – budowa i rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 679 odc. Łomża – Mężenin: całkowity koszt: prawie 298,5 mln zł; kwota dofinansowania z programu FEPW: ponad 253,7 mln zł – 85%; kwota dofinansowania z budżetu województwa: 44,77 mln zł; dokumentacja jest przed sprawdzeniem w urzędzie zamówień publicznych, nastąpi podpisanie umowy z wykonawcą; łączna długość trasy wynosi 26,921 km długość zmodernizowanych lub przebudowanych dróg wojewódzkich: 26,769 km wsparta infrastruktura rowerowa: 19,532 km zrealizowanie przedsięwzięcia pozwoli na ustanowienie niezbędnych połączeń terenów obsługiwanych przez drogę wojewódzką nr 679, położonych w powiecie łomżyńskim i zambrowskim do sieci TEN-T, tj. dróg ekspresowych S8 i S61; wykreowany zostanie wysokiej jakości szlak komunikacyjny łączący ośrodek subregionalny – Łomżę ze stolicą województwa – Białymstokiem, komplementarny do drogi krajowej nr 64; zakres projektu pośrednio będzie oddziaływał na obszary miejskie, a spodziewanymi efektami będą m. in.: skrócenie czasu podróży i zwiększenie przepustowości oraz komfortu jazdy do i z miast, poprawa mobilności mieszkańców regionu, podniesienie atrakcyjności terenów wzdłuż nowo-wybudowanej i przebudowanej drogi, poprawa warunków wymiany ekonomicznej, podniesienie warunków życia mieszkańców, zwiększanie atrakcyjności inwestycyjnej poprzez przeciwdziałanie peryferyzacji obszarów oddalonych od miast co bezpośrednio powoduje ubożenie społeczeństwa, zwiększanie dostępności wewnątrz-regionalnej, zmniejszanie dysproporcji w poziomie dostępu do usług i podstawowych dóbr pomiędzy zmarginalizowanymi obszarami wiejskimi i położonymi peryferyjnie ze złą infrastrukturą drogową a obszarami w pobliżu większych ośrodków; Drugi projekt – budowa i rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 688 odc. Tarnopol – Siemianówka oraz nr 687 odc. Juszkowy Gród – Zwodzieckie: całkowity koszt: prawie 298, 66 mln zł kwota dofinansowania z programu FEPW: prawie 253, 86 mln zł – 85%, kwota dofinansowania z budżetu województwa: prawie 44,8 mln zł; długość zmodernizowanych lub przebudowanych dróg wojewódzkich: 21,362 km długość wybudowanych dróg wojewódzkich: 3,729 km liczba wybudowanych obwodnic: 1 wsparta infrastruktura rowerowa: 20,387 km zrealizowanie przedsięwzięcia pozwoli na ustanowienie niezbędnych połączeń drogowych do funkcjonującego przy drodze nr 688 Kolejowego Przejścia Granicznego Swisłocz – Siemianówka przewidziana jedna obwodnica Narewki oraz budowa drogi po nowym śladzie umożliwi ominięcie zabudowy Lewkowa Nowego, ma to na celu wyprowadzenie ruchu z miejscowości i tym samym zmniejszając zanieczyszczenie środowiska na obszarach skupisk ludności zakres projektu będzie oddziaływał na obszary miejskie, a spodziewanymi efektami będą m. in.: skrócenie czasu podróży i zwiększenie przepustowości oraz komfortu jazdy do i z miast, poprawa mobilności mieszkańców regionu, podniesienie atrakcyjności terenów wzdłuż nowo-wybudowanej i przebudowanej drodze, poprawa warunków wymiany ekonomicznej, podniesienie warunków życia mieszkańców znajdujących się nie tylko w obszarze oddziaływania samej DW 687 bądź 688, ale również poza nimi, zwiększanie atrakcyjności inwestycyjnej poprzez przeciwdziałanie peryferyzacji obszarów oddalonych od miast, zwiększanie dostępności wewnątrz-regionalnej, zmniejszanie dysproporcji w poziomie dostępu do usług i podstawowych dóbr pomiędzy zmarginalizowanymi obszarami wiejskimi i położonymi peryferyjnie ze złą infrastrukturą drogową a obszarami w pobliżu większych ośrodków.
Redaktor Naczelny Michałowo Info – Zdzisław Bartłomiej Worona